15 savjeta kako biti uspješan lider

Marina Beščec leadership, profesionalni razvoj

Biti lider nije nimalo lak zadatak. Po čemu prepoznajemo dobrog lidera? Po čemu se izdvaja od prosječnih šefova? Možemo li postati dobri lideri ili se ljudi rađaju kao vođe? Istraživanje provedeno među liderima iznjedrilo je sljedeće zaključke: 

  1. Dobar lider se postaje, ne rađa se. 
  1. Liderstvo nije dokazivanje, već nesebičan rad za dobrobit cijelog tima i tvrtke

Iako mnogi smatraju da predispozicije za vođu dobivamo rođenjem, praksa pokazuje suprotno. Genetika igra određenu, ali nikako presudnu ulogu. Angelo Kinicki, profesor na W.P. Carey School of Business, poziva se na istraživanja koja su dokazala da je jedna trećina osobina za liderstvo nasljedna. Ako smatrate da nemate predispozicije za dobrog lidera, znajte da vam ostaju dvije trećine osobina i vještina koje možete svladati učenjem

Interna leadership akademija pomaže menadžerima da postanu uzorni lideri. Edukacija je namijenjena i poduzetnicima koji šire svoje poslovanje, što podrazumijeva stvaranje tima kojim treba uspješno rukovoditi. 

Razlika između lidera i šefa 

Postoji razlika između liderstva i šefovanja. Dok omraženi šefovi vole naređivati i od ljudi zahtijevaju strogo odrađivanje zadataka, lideri daju dozu slobode koja se pozitivno reflektira na radne rezultate. Mnogi šefovi grade imidž vođe. Lider se ne nameće kao nadređeni. Stremi rezultatima i smatra se jednakim svim ostalim članovima tima. Svjestan je da samo zajedničkim snagama tvrtka može dobro prosperirati. 

Kakav treba biti dobar lider? 

Uvriježeno je mišljenje da je ekstrovertiranim osobama lakše steći reputaciju lidera.  

No, 5 vodećih svjetskih lidera sebe smatra introvertnom osobom. Pogledajte samo kakva su to zvučna imena: Larry Page, Bill Gates, Warren Buffet, Mark Zuckerberg i Elon Musk! S vremenom su svladali ophođenje s ljudima kako to rade ekstroverti. Takva im je priroda posla pa su se morali prilagoditi. 

Kako postati dobar lider, saznajte u nastavku! 

1. Ne šefujte, vodite!

Generali koji su bili lideri u pravom smislu te riječi predvodili su svoje suborce na bojnom polju. Kad vidite da u riskantnim situacijama šef ide prvi, ljudi se lakše odlučuju slijediti ga, nego da dobiju naredbu od šefa koji im stoji iza leđa ili nije ni blizu stvarnoj opasnosti. Lider je hrabar čovjek jer se prvi izlaže, preuzima rizik i odgovornost kad ne ide sve po planu. 

2. Budite spremni na izazove! 

U kriznim vremenima, volimo imati karizmatičnog vođu kojeg želimo slijediti i kojem vjerujemo. Zašto to radimo? Prema psiholozima, činimo to instinktivno radi održavanja svoje vrste. U neizvjesnim vremenima, lider koji krči put prema boljim vremenima iskače u prvi plan. 

Tko je na početku pandemije imao sposobne lidere koji su se brzo prilagodili na novonastalu situaciju, uspio je preživjeti na tržištu. Primjerice, mnogi koji nisu radili online prije korone, a nisu se prilagodili na digitalne medije i oglašavanje tijekom pandemije, morali su privremeno ili zauvijek zatvoriti vrata svoje tvrtke 

Lider se prilagođava izvanrednoj situaciji racionalno i brzo, pri čemu često mora donositi važne odluke. Ne donosi ih ishitreno, već se savjetuje. Prihvaća neizvjesnost svjestan da sam nema ni sve odgovore niti rješenje za svaki problem. 

3. Kao lider trebate pokazati velikodušnost. 

Meta analiza na 3500 organizacijskih jedinica u raznim industrijama pokazala je da kultura davanja: 

  • diže produktivnost 
  • povećava zadovoljstvo klijenata i zaposlenika 
  • drastično smanjuje fluktuaciju zaposlenika

Najpoznatiji istraživač fenomena davanja i uzimanja usluga u tvrtkama, Adam Grant, ustvrdio je da se davanjem bitno olakšava rješavanje problema. Davanje stvara kohezivnu vezu s djelatnicima te podržavajuću radnu atmosferu za klijente, dobavljače i zaposlenike

4. Lider pokazuje empatiju.  

Patricia Thompson, uvažena psihologinja, kaže da su ljudi više motivirani kada imaju empatičnog i velikodušnog menadžera. Narednički nastrojeni šefovi kognitivno nas ograničavaju i čine da se osjećamo manje važnima. U takvom okruženju, ne možemo pokazati sav svoj potencijal. 

Jedan od najvećih državnika i lidera, Franklin D. Roosevelt, ustvrdio je da ljude ne zanima koliko netko ima široko znanje, sve dok ne znaju koliko je toj osobi stalo do njih. Možete imati najeduciranijeg menadžera, ali ako je hladan i proračunat bez imalo empatije i srdačnosti u ophođenju s ljudima, njegovo rukovođenje timom neće biti uspješno. U prilog tomu ide i istraživanje neuroznanosti koje je dokazalo da je dobronamjernost [ljudska toplina = empatija] prvo što nam se ureže u svijest i zapamtimo kada pomislimo na neku osobu

5. Slušajte iskreno i sa zanimanjem svoje zaposlenike!

Nađite vremena za svoje zaposlenike. Upoznajte ih! To ne znači da se morate privatno družiti, ali pokažite da vas zanimaju kao ljudi s imenom i prezimenom, a ne kao brojke koje bespogovorno trebaju ispunjavati svoje radne zadatke. Ljudi nisu roboti, imaju osjećaje, svoje dobre i loše dane.  

Dobar lider uvijek je na raspolaganju svakom članu radnog kolektiva. Prema provedenim anketama, na pitanje što ljudi očekuju i žele od šefa, na vrhu popisa našlo se – želim šefa koji je tu za mene. Zaposlenici ne žele autoritarnog vođu, već šefa koji je prije svega čovjek i koji će ga rado poslušati. 

FORD shema 

Ako ne znate kako razgovarati sa zaposlenicima, držite se tzv. FORD sheme

  • F = family  

Pitajte ih kako obitelj, partner, djeca, majka, otac. Zanimanje za njihove najbliže zaposlenicima je jako važno i to cijene. 

  • O = occupation  

Pitajte ih čime se bave, što trenutačno rade, na kojem zadatku. 

  • R = relaxation  

Interesirajte se čime se bave u slobodno vrijeme, kako se opuštaju, što im je hobi. 

  • D = dreams  

Pitajte ih o planovima, kako zamišljaju svoju budućnost, imaju li neostvarenih snova i rade li na njihovoj realizaciji. 

6. Budite primjer ostalima!

Držite se svojih vrijednosti! Promičite ih u životu i na poslu. Steći ćete kredibilitet i zaposlenici će vam (po)vjerovati. To trebaju biti vrijednosti koje su dio vašeg karaktera jer, u protivnom, postali biste diskreditirani kao vođa. Dobrog vođu ljudi poštuju, vjeruju mu i dive mu se jer je etičan, dosljedan i kompetentan.  

Dolazi na posao prije svih, a odlazi posljednji. Budite suradnik svojim djelatnicima, a ne narednički nastrojen šef!  

John Quincy Adams dao je jednu od najljepših definicija liderstva koja kaže da, ako vaša djela inspiriraju druge da sanjaju više, uče više, čine više i postaju bolji, vještiji, kompetentniji, vi ste lider

7. Lider prenosi viziju na zaposlenike. 

I to radi nenametljivo, svojim entuzijazmom i predanošću poslu. Ima karizmu, ljudi vjeruju u njegovu viziju i prihvaćaju je kao svoju. Ovo je jedan od najvećih uspjeha lidera. Budite “mali” čovjek velike vizije! Kad kažemo mali, mislimo običan čovjek, onaj s kojim se zaposlenici mogu poistovjetiti. Mali ljudi velike vizije zapravo su najveći lideri. Njih ljudi najviše slijede. 

Pokažite koliko volite svoj posao. Nemojte da sve ostane samo na riječima! Prijeđite s riječi na djela! Ljudi će vam tada najviše (po)vjerovati. 

8. Važna je jasna i asertivna komunikacija.

Kada trebate uputiti kritiku ili upozoriti djelatnika, iznesite svoje mišljenje, ali na ljepši i ublaženi način, koji će zaposleniku biti prihvatljiviji. Neće se osjetiti napadnutim, već samo upozorenim na važnost nekog zadatka. Npr. ako je već bilo situacija da nije neki zadatak odradio kako treba, nemojte reći: “Nemoj sad uprskati i ovaj zadatak!” Recite to ovako: “Budući da je ovaj zadatak od iznimne važnosti, molim te, daj sve od sebe da klijente oborimo s nogu. Ako zatrebaš pomoć, javi mi na vrijeme da stignemo to izvesti zajedničkim snagama na obostrano zadovoljstvo.” Djelatnik će osjetiti odgovornost, ali neće biti pod stresom jer ste mu dali do znanja da može računati na vas ako zapne. 

U poduzetništvu lider ne treba koristiti velike riječi. To je taktika u politici i ratu. Tada uzvišene riječi imaju ulogu pobuđivanja nacionalnog naboja i zanosa radi mobilizacije sunarodnjaka. U poduzetništvu korištenje uzvišenih riječi može imati kontraefekt. Poduzetništvo je pragmatično. Na ciljeve gledamo racionalno i tako treba komunicirati. 

9. Lider motivira.

Budite onaj koji će svoj tim motivirati na najbolji mogući način. Dobre vođe motiviraju ljude tako da ih ne potiču samo fizičkim nagradama, već kod ljudi potiču intrinzičnu motivaciju, najkvalitetniju vrstu motivacije. Podržavajte njihove dobre ideje, pohvalite njihov trud! Kada nešto ne odrade kako treba, savjetujte dobronamjerno kako to popraviti. Bez osude i teških riječi.  

Pozitivnim stavom i entuzijazmom u svemu što radi lider inspirira sve oko sebe. On je po svojoj prirodi optimist, ali isto tako i realist kada nastupe krizna vremena. Lider je stručnjak koji nesebično dijeli svoje znanje i iskustvo sa svojim timom.  

10. Pokažite da ste običan čovjek.

Neki od najvećih svjetskih lidera poput Ghandija, Nelsona Mandele i Martina Luthera Kinga, bili su ljudi iz naroda. Išli su među narod, suosjećali s njim, plakali i ljutili se. Sveučilišna profesorica Brene Brown u svom bestselleru “Usudi se voditi” (“Dare to lead”), ukazuje na važnost da lideri pokažu svoju ranjivost. Tvrdi da je to jednako dobro za liderstvo u vojsci i sportu, ali i u gospodarstvu. 

Na taj način stvara se međusobno povjerenje između lidera i zaposlenika. Adam Grant razvio je termin moć „nemoćne“ komunikacije aludirajući na ljudsku dimenziju lidera, koji pokazuje i svoju slabost, čovjeka koji ne daje samo odgovore, već postavlja pitanja i uvažava tuđa mišljenja. Čovjeka koji traži pomoć. 

11. Tražite povratne informacije od djelatnika o svom radu i rukovođenju.

Tako ćete moći vidjeti u čemu ste dobri, a na čemu biste još trebali poraditi. U tvrtkama gdje je velika fluktuacija ljudi na mjesečnoj ili tjednoj bazi, postoji problem rukovođenja. Ljudi ne napuštaju brend, radno mjesto ili tvrtku. Oni napuštaju šefa. Zapamtite, ljudi odlaze zbog ljudi! 

Radeći na sebi, pokazat ćete da ste uvažili konstruktivnu kritiku i da težite stvoriti dobru radnu atmosferu te kvalitetan tim čije pojedince želite poticati da se i sami razvijaju, a nikako ih sputavati. 

12. Učite iz dana u dan!

Educirajte se! Kvalitetni programi za menadžere uživo ili online nikad nisu bili dostupniji. Edukativne knjige i poslovni blogovi izvrsni su izvori novih informacija. Upoznajte nove ljude iz svoje branše, ali i uspješne ljude u drugim područjima. Proširujte svoje horizonte.  

Lider se svojim vještinama razlikuje od drugih. Zato je jako važno pratiti novitete u svojoj branši i neprestano se usavršavati. Cjeloživotna edukacija odabir je svih velikih lidera. 

13. Emocionalna inteligencija kao važna komponenta. 

U slučaju konflikta, lider uspješno intervenira. Složene probleme analizira i sagledava iz više kutova. Uvažava razne pristupe i rješenja, a na temelju detaljne analize, odlučuje se za najbolju opciju. Prepoznaje potencijale svojih djelatnika i pomaže im da ih razviju, a manjkavosti ili eventualne mane ne ističe u prvi plan. Uočava kada su zaposlenici pod stresom ili imaju privatnih problema te mudro dozira zadatke kako ih ne bi dodatno opteretio.  

Lider je psiholog, iako nema akademsku naobrazbu iz psihologije. Ima tu instinktivnu crtu da prepoznaje dobro i loše kod ljudi te da, vođen iskustvom, ono dobro iskorištava za poslovanje tvrtke. 

14. Ne zaboravite na svoj integritet!  

Stojte iza svojih riječi i dokažite to djelima! Dosljedno provodite svoju misiju i slijedite svoje ideale. Predstavljajte ono u što doista vjerujete, čak i onda kada se nalazite u nezavidnoj situaciji. Jer čovjek koji stoji iza onoga u što vjeruje i u što govori, izaziva poštovanje ne samo kod svojih istomišljenika ili sljedbenika, već i kod suprotne strane. 

15. Lider preuzima odgovornost za cijeli tim. 

Kada tvrtka postigne cilj ili neki veliki uspjeh, lider ne stavlja sebe u prvi plan, već zasluge pripisuje cijelom timu. No, kada se dogode neuspjesi, pravi vođa izlaže sebe kritici te preuzima odgovornost pred nadređenima, ne prozivajući odgovorne zaposlenike. Ako je odgovornost doista na nekom od zaposlenika, dobar lider to rješava razgovorom u četiri oka ili u najužem krugu. 

Kineski filozof Lao Tzu kaže da je lider najbolji u onom trenutku kada ljudi ne primjećuju da on postoji, kada je njegov posao gotov i cilj postignut, a ljudi misle da su oni zaslužni. To je rezultat asertivne, nesebične komunikacije lidera gdje on na prvo mjesto stavlja tim, a ne svoje zasluge. Lider komunicira „mi“, a ne „ja“

On je mnogo više od formalnog položaja u tvrtki. Osim što je sposoban, kompetentan i stručan, ima sposobnost upravljanja. Inteligentan je, hrabar i istovremeno ljubazan. Mnoge lidere resi smisao za humor koji zna ublažiti napete situacije s klijentima ili zaposlenicima. I još jedna, ne manje važna, sposobnost jest stjecanje novih poznanstava, lako sklapanje prijateljstava.  

Kaže se da lidera ne oblikuju vanjske okolnosti, već njegova intrinzična promjena. Je li nastupilo vrijeme za vašu promjenu?