5 važnih stvari koje vam nikad nitko nije rekao o vođenju tima

Marina Beščec leadership, profesionalni razvoj

Upravo su vas unaprijedili ili ste možda već neko vrijeme menadžer? U svakom slučaju, vjerojatno imate svoj osobni pristup vođenju tima. I svaki dan učite što znači biti izvrstan vođa i usput otkrivate da uloga vođe nije onakva kakvom ste je zamišljali.

Što ste dosad naučili, što vas je najviše iznenadilo i po čemu se vaša uloga razlikuje od očekivane? Iskreni odgovori na ta tri ključna pitanja ukazuju da su većini menadžera u njihovom karijernom usponu bile prešućene činjenice koje bi im olakšale snalaženje na poslu, pojednostavnile poslovne procese i poboljšale odnose s drugim zaposlenicima.

Pet ključnih stvari često prođe ispod radara, a bilo bi dobro da ih zna svaki menadžer.

1. Ne radi se samo o tome da budete bolji u svom području

Biti vođa znači više puno više od toga da budete najbolji u onome što radite; vi morate savladati vještinu upravljanja ljudima, a to je potpuno novo područje stručnosti. Upravljanje zahtijeva potpuno novi skup vještina i jako je važno shvatiti da tu krećete ispočetka. Morat ćete naučiti puno toga o ljudima s kojima radite, ali i otkriti puno toga o sebi samima i načinima na koje se vodi druge.

Dobra je vijest da se taj proces učenja i samospoznaje može olakšati i ubrzati:

  • Za početak, povežite se s drugim menadžerima kako biste razgovarali o najboljim praksama, izazovima i vašim zajedničkim ciljevima.
  • Sprijateljite se s ljudima na radnom mjestu kako biste izgradili svoju mrežu podrške i bolje uskladili odnose između timova.
  • Procijenite svoje upravljačke vještine i postavite si ciljeve u područjima koja biste željeli poboljšati. Svi zaposlenici žele prilike za razvoj, a to uključuje i vas. Potražite te prilike i pripremite se za uspjeh.

2. Morate slušati kako bi ljudi osjećali da se i njihov glas sluša

Aktivno slušanje onoga što drugi misle važnije je od pukog usmjeravanja drugih zaposlenika. Ljudi vole kad ih se sluša i to im daje na važnosti. No, nije dovoljno slušati, treba im pokazati da doista čujete što vam govore. U protivnom, mislit će da ste neiskreni i promišljeni.

Aktivno slušanje je vještina i ona se može naučiti. Ono je izravno povezano s empatijom, a iskustvo događaja iz posljednjih godinu-dvije govori da nam više empatije na radnom mjestu neće naškoditi, dapače.

Želite li pokazati zaposlenicima da vas doista zanima to što vam imaju za reći, oslobodite prostor za redovito dobivanje povratnih informacija, bilo da im postavljate pitanja jedan na jedan ili im šaljete anketu.

Pristojno je odgovoriti na povratnu informaciju jer tako dajete do znanja da je poruka primljena; još je bolje razmisliti o tuđim idejama, ugraditi ih u plan ili nekoga riješiti njegove brige.

Ako se teme ponavljaju, uključite svoj tim u proces i zajedno osmislite rješenja.

3. Teški razgovori pokazuju da vam je stalo

Teška rasprava s članovima tima dio je posla, a što ih više vodite, više ćete uviđati njihovu vrijednost. Bitno je da se takvi razgovori ne pretvore u čitanje bukvice i pranje mozga, nego oblik poštovanja i obzira prema članu tima. Ako im se pristupa iskreno i u dobroj vjeri, teški razgovori uvijek su korisni za cijeli tim.

Budite empatični i izbjegavajte davati pretpostavke ili prosuđivati. Možda im nisu jasne odgovornosti ili su u igri osobni problemi. Usredotočite se na činjenice, poput mjerljivih ishoda rada. Ako su ispod ciljeva, to je nešto oko čega se može voditi rasprava.

Odredite sljedeće korake zajedno sa zaposlenikom. Provjerite jeste li oboje zadovoljni rješenjem kako bi se osjećali podržano, ali ne i mikroupravljano.

4. Nikad se nigdje svi neće savršeno slagati

Nesretan, ali neizbježan dio vođenja tima je upravljanje sukobima u timu. Važno je odmah reagirati na međuljudske probleme i pronaći rješenje.

Treba znati pravovremeno uskočiti i reći “Dobro, što se ovdje događa, što možemo riješiti?”

Razgovarajte s članovima svog tima pojedinačno, na sastancima jedan na jedan, kako biste razumjeli što se događa. Pronađite zajedničku točku ili zajednički cilj i daljnje rasprave usmjerite u tom pravcu. Ako napetost ni tada ne popusti, ohrabrite svoje zaposlenike na težak razgovor da se problemi otvoreno razjasne i čim prije razriješe.

5. Dobivanje iskrenih povratnih informacija može biti teško

Iskrene povratne informacije ključne su da postanete bolji vođa, bolje poslujete i nadmašite konkurenciju. Ali zaposlenici se teško otvaraju pred svojim šefovima. Ljudi su prirodno skloni tome da vam govore ono što misle da želite čuti. Želite li doći do njihovog iskrenog mišljenja, morat ćete poraditi na tome.

Obavezno zahvalite zaposlenicima svaki put kad s vama podijele svoje ideje, razmišljanja i povratne informacije. Čak i ako to dovodi u pitanje status quo ili postojeći plan, važno je da ljudi znaju da se njihov doprinos cijeni i da slobodno mogu reći ono što misle.