Alan Žepec: Tri savjeta za teške razgovore

Irena Alan Žepec, leadership, osobni razvoj

Kutak za lidere

Teški nas razgovori muče, odvlače nam pažnju, kradu nam san i povećavaju stres. Svi smo imali nekad teške razgovore, a liderima to je česta tema. Mnogi bi takve razgovore najradije izbjegli, drugi uživaju u njima, ali najčešće ako želite napredovati u karijeri, morate ih obavljati. Sugovornici mogu biti šefovi, podređeni, oni u istom rangu, kupci, dobavljači i porezni inspektori. Svaka kategorija može biti itekako zahtjevna, emotivno intenzivna i fizički iscrpljujuća.

Savjet prvi: kreirajte i ne prekidajte emotivnu povezanost sa sugovornikom. To konkretno znači da, koliko god vam to teško bilo, probate suosjećati i prihvatiti sugovornika kao osobu koja ima svoju verziju istine ili potreba. Usmjeravajući se na istraživanje koje su potrebe osobe pored vas, pokušavajući razumijeti istinu koja vam se na prvu čini nelogična ili čak bezobrazna, ostavit će vas u emotivnoj povezanosti sa osobom. Emotivna povezanost znači: „Čujem te, prihvaćam da imaš drugačiji stav od mene i zanima me kako u odnosu sa takvim tobom mogu ostvariti svoj cilj”.

Savjet broj dva: na svaku agresivnu izjavu, napad ili prijetnju odgovorite sa protupitanjem. Napad na napad će na kraju završiti nekim oblikom nasilja, fizičkim ili emotivnim. Vi ne želite biti žrtva niti napadač u tom odnosu. Vi želite ostvariti cilj po kojeg ste došli. Zato, ostavljajući sebe izvan igara žrtva-napadač, preuzimate kontrolu tijeka razgovora. Najbolji način za usmjeravanje razgovora nije dobra izjava ili napad, već dobro, pametno i mudro pitanje. Ostavlja vas u odnosu, štiti vas od napada i pretvara vas u kormilara dijaloga.

Savjet broj tri: uvijek imajte na umu cilj koji ste si postavili prije ulaska u razgovor. Odredite si cilj koji je ostvariv, koji čuva obraz sugovornika, ali koji je vama prihvatljiv i jasan. Teški razgovori imaju tendenciju da odlaze i gube se u različitim smjerovima. Komunikacijski majstori će vas upravo na sve načine pokušati odvesti u suprotnom smjeru od onog kojeg vi želite. Zato, cilj vam služi kao dobar kompas koji vas vodi kroz opasno olujno more u kojem se kriju mnoge opasnosti i nepredvidive okolnosti. Također, ako u toku razgovora vidite da cilj koji ste si postavili nema smisla, ne budite taoc tog cilja. Promijenite cilj, usmjerite kormilo u novom pravcu i nastavite ustrajno, otvoreno i asertivno tražiti puteve ostvarenja cilja kojeg ste definirali.