First time manager

Martina leadership, novosti, profesionalni razvoj

Toliko ste željeli napredak u karijeri, čak više nego povišicu, i sada vam se ukazala prilika. Ponudili su vam rukovodeću ulogu u organizaciji u kojoj radite već neko vrijeme? Konkurencija vas je zatekla ponudom kakva se dobiva možda samo jednom u životu? Znate ono, zgrabi priliku da postaneš first time manager jer pitanje je hoće li ti se više ikada ukazati! 

Prvotno ushićenje polako prerasta u zabrinutost i strah od novog i nepoznatog. Dobivati zadatke i odrađivati ih je jedna stvar, a biti onaj koji delegira zadatke te snosi ogromnu odgovornost za kolektiv pred upravom, nadzornim odborom i vlasnikom tvrtke je sasvim druga dimenzija. 

U glavi se roje brojne dileme 

Jesam li spreman za preuzimanje takve odgovornosti?  

Hoće li me tim prihvatiti?  

Kako će reagirati stariji zaposlenici na mene toliko mlađeg? 

Hoću li biti dorastao zadatku? 

Kod žena se javlja još jedna zabrinutost, a to je spolna diskriminacija 

Hoće li zaposlenici muškog roda poštivati i uvažavati kritiku nadređene i njezino mišljenje te izvršavati zadatke kao što bi to činili da je u pitanju neki njezin muški kolega? 

Upravo se s takvim strahovima i mislima borila većina menadžera i menadžerica kada su postali first time manager

Kako se predstaviti timu kao novi menadžer?

Ako ste postali šef svojim dojučerašnjim kolegama, to može biti dvosjekli mač. Onima koji se s vama dobro slažu, bit će drago i rado će surađivati s vama kao šefom. No, ako ste u prošlosti imali konflikt s nekim od kolega, a još uvijek niste razriješili razmirice, mogli biste svako malo doživjeti sabotažu u smislu odlaganja posla, odlaska s posla u minutu kad završava radno vrijeme i ne ulaganja truda. U dvije riječi – tihi otkaz.  

Svom se timu ne morate osobno predstavljati. Poželjno je da na početku date do znanja da ćete ostati isti, onakvi kakvog/kakvu vas poznaju zaposlenici, samo sada s većom odgovornosti te da računate na njih. Zamolite ih da vam budu podrška na zajedničkom putu razvijanja tvrtke na obostranu korist. Trebate objasniti viziju svog rukovođenja, postaviti ciljeve, iznijeti plan i program za neki period (jednogodišnji, dvogodišnji, petogodišnji plan). 

Dolazite li u novi tim i u novu radnu sredinu, red je da se osobno predstavite na nekom kolektivnom sastanku. Spomenite svoje dosadašnje radno iskustvo i što planirate napraviti da biste poboljšali rezultate i unaprijedili radnu atmosferu u tvrtki. Asertivnim pristupom i spremnošću na slušanje drugih zadobit ćete naklonost svog novog tima.  

Objasnite da neće biti radikalnih promjena, jedino ako to bude nužno zbog vanjskih okolnosti na koje ne možete utjecati (rat, pandemija i dr.) Pitajte ih za njihovo mišljenje o načinu poslovanja tvrtke, što mogu pohvaliti, a što im ne odgovara te što predlažu da bi se situacija u radnom kolektivu, ali i na tržištu popravila. Pokažite im da vam je važno njihovo mišljenje, da ih zaista slušate s punom pažnjom. Respekt s vaše strane urodit će respektom prema vama s njihove strane. Win-win situacija. Plodno tlo za početak razvijanja uspješne komunikacije i poslovanja. 

Ključ uspjeha

Ključ uspjeha svakog menadžera je pronaći način kako iskoristiti talente svih pojedinaca u timu za dobar ukupni rezultat. Obavite razgovor u četiri oka sa svakim zaposlenikom i dajte kvalitetan feedback. Objasnite svoje namjere i planove te da ćete uvažiti svaku dobru ideju i nastojati je implementirati u radni proces.  

Trebate biti upućeni i imati kontrolu nad situacijom. No, ne trebate kao kobac visjeti nad zaposlenicima dok rade. Sjetite se sebe u školi za vrijeme testa dok je nastavnik stajao iza vas i nadzirao prepisujete li! Neugodan i stresan doživljaj može potaknuti više pogrešaka jer se ne možemo fokusirati. 

I mladi menadžeri mogu već na samom startu biti kvalitetni menadžeri, ako odmah na početku shvate da je njihova uloga uloga lidera, a ne šefa rigidnog naredbodavca. Tim treba usmjeravati u željenom smjeru dozvoljavajući njegovim članovima da se istaknu svojim talentima i vještinama, koje treba adekvatno nagraditi.  

Kada first time manager usvoji novu filozofiju te počne na uspjehe pojedinaca gledati kao na uspjeh tima i tvrtke, ima potencijal stvoriti vrhunski tim koji će postizati zavidne rezultate. 

First time manager na vrućoj stolici

“Novi menadžeri odgovorni su za poticanje promjena koje će poboljšati rad njihovog tima. To često podrazumijeva izazivanje organizacijskih procesa i struktura koje su iznad ili ispod njihova područja formalne ovlasti. Tek kad shvate taj dio posla, mogu se ozbiljno pozabaviti svojim liderskim zaduženjima i odgovornostima.”  

(„Becoming a Manager: How New Managers Master the Challenges of Leadership“, Linda Hill) 

Koliko god se ljudima činila primamljiva menadžerska stolica, ona je vrlo često usijana. To je izuzetno stresno zanimanje. Danas se već stres karakterizira kao bolest suvremenog doba, a menadžeri su uz liječnike, novinare, vojnike i vatrogasce, prema istraživanjima, najviše izloženi stresu zbog visokog stupnja odgovornosti. Svjesni toga, menadžeri početnici imaju sasvim opravdanu tremu i strah od donošenja odluka jer znaju da uprava i djelatnici od njih traže rezultate. Postavljaju pred njih velike zahtjeve jer imaju velika očekivanja. 

Bez podrške starijih djelatnika u novoj sredini teško da će first time manager moći išta postići, stoga mora biti svjestan da je nužno stvoriti dobar odnos sa svojim zaposlenicima. Ako u timu nedostaje kvalitetnih stručnjaka, potrebno je angažirati HR odjel da dovedu najbolje kandidate u branši

Vaša menadžerska karijera ovisi isključivo o jednoj stvari, a to je, hoćete li oko sebe okupiti tim proaktivnih, inovativnih, motiviranih, lojalnih i kompetentnih pojedinaca koji međusobno dobro komuniciraju, pomažu si i podržavaju se. Trebate okupiti tim stručnjaka, ali paziti da to nisu egocentrični stručnjaci koji nisu timski igrači i ne žele dijeliti znanje. 

Kvalitetan tim sačinjavaju stručnjaci koji su timski igrači. 

Leadership i first time manager

Leadership podrazumijeva: motiviranje zaposlenika, razvijanje odgovornosti, davanje kvalitetnog feedbacka, delegiranje zadataka, asertivnu komunikaciju, pregovaračke vještine, konstruktivno vođenje sastanaka, fokusiranje na projekt i rezultate, kvalitetan kadar i još hrpu toga.  

Kako to sve odjednom svladati kad ste još do jučer bili u ravnopravnom odnosu sa svojim kolegama? 

Potreban vam je dobar mentor i kvalitetan program edukacije za menadžere koji tek startaju u svijet biznisa. U LQ-u smo osmislili baš takav program First Time Manager, svjesni da je sve više mlađih osoba na rukovodećim pozicijama bez dana staža na tako odgovornom radnom mjestu. 

LQ program za menadžere početnike First Time Manager 

Tijekom programa First Time Manager učite od stručnih trenera s iskustvom dužim od nekoliko desetljeća, koji zaista imaju što reći. Oni će vam ponuditi i savjetovati kako se snaći kao početnik na rukovodećoj poziciji. U LQ-u simuliramo razne problematične i stresne situacije, koje će vam se vjerojatno prije ili kasnije dogoditi, te vam predložiti kako da ih uspješno svladate. 

Nudimo vam vrlo strukturiran i kreativan program. Zahvaljujući interaktivnim radionicama program nije jedan od onih monotonih monoloških edukacija, već dinamičan proces u kojem se rade vježbe koje će vam biti od koristi u praksi odmah nakon što ih prođete

Dijelimo konkretna znanja. 

Uz nas brzo i uspješno svladavate vještine kvalitetnog menadžera, ali i razvijate growth mindset, što je možda i najvažniji benefit koji dobivate na ovoj radionici. Menadžerski način razmišljanja novog doba je otvoreni mindset prema razvoju i prilikama, a on podrazumijeva: asertivni pristup, dijalog sa zaposlenicima tj. dvosmjernu komunikaciju, odnos povjerenja, transparentnost, inovativno donošenje rješenja i autonomnost zaposlenika kod donošenja odluka za svoj dio posla. 

Ovaj smo program osmislili za: 

  • menadžere početnike koji nemaju iskustva ili imaju do jedne godine iskustva na menadžerskoj poziciji 
  • svima koji žele jednog dana zasjesti na menadžersku stolicu

First Time Manager – vrijednost programa  

Nudimo vam dva oblika programa: 

  • uživo 
  • online. 

Prilagođavamo se vašim potrebama i mogućnostima jer znamo da je u vašem poslu vrijeme novac. Možete odabrati opciju koja vam najviše odgovara i koja se najbolje uklapa u vaš poslovni i privatni raspored. Svaki menadžer ima pristup Axonify aplikaciji koja služi za mikro-učenje između dvaju modula

First Time Manager naučit će vas temeljnim i nužnim vještinama vođenja te ključnim menadžerskim kompetencijama. Saznat ćete koje alate, sisteme i metode koristiti da biste učinkovitije upravljali tvrtkom ili timom. 

Po završetku stječete Certifikat First Time Manager

First Time Manager  2023. – moduli 

Tijekom godine u Zagrebu će se održati 7 modula programa: 

  1. Kreiranje uspjeha kroz ljude 
  1. Upravljanje projektima 
  1. Efikasnost u komunikaciji 
  1. Inovativnost 
  1. Razumijevanje brojeva 
  1. Pregovaranje 
  1. Integracija. 

Saznajte kad se održavaju moduli i prijavite se za First Time Manager. 

Gdje griješe mladi menadžeri?

Linda Hill, profesorica s Harvard Business School, proučavala je osobe koje su postale menadžeri po prvi puta. Izdvojila je 5 najčešćih mitova tj. zabluda mladih menadžera koje izazivaju pogreške u poslovanju.  

1.Menadžer mora imati velik autoritet

Većina mladih menadžera očekuje na novoj poziciji više ovlasti i moći, no mnogi se ubrzo razočaraju kad shvate kakva je realnost. Ograničeni su u svom rukovođenju jer se nalaze u procjepu između nadređenih i podređenih. Trebaju biti spona koja ih spaja i ne smiju previše naginjati jednoj od strana jer će se ravnoteža dobih odnosa narušiti. Da bi bio dobar žongler u takvom odnosu, treba proći mnogo sati vježbanja i stjecanja novih vještina.  

Linda Hill u Harvard Business Reviewu izjavila je da svi postavljaju nemilosrdne i često konfliktne zahtjeve pred menadžere: nadređeni, podređeni i kolege na istoj hijerarhijskoj liniji. Zanimljivo je mišljenje jednog lidera da „postati menadžer ne znači postati šef, već talac“. Stoga, pripremite živce za dobro balansiranje između često radikalno suprotnih strana – zaposlenika i uprave. Veliki autoritet, posebice autoritarno vladanje u tvrtki, sigurno će polučiti neposlušnošću i fluktuacijom zaposlenika. 

2. Autoritet proizlazi iz položaja

Ovaj mit se kod menadžera vrlo brzo raspline kad dođe u tim zaposlenika koji su talentiraniji i vještiji od njega, a naročito ako imaju više radnog iskustva. Stručni, inovativni i proaktivni pojedinci velikog talenta rijetko da slijepo i uvijek bespogovorno slijede naredbe ako vide da njihovo izvršavanje ne vodi k rješavanju problema. Kada mladi menadžeri shvate da prvo trebaju zaslužiti poštovanje i povjerenje podređenih, tek tada mogu početi graditi autoritet. 

3. Menadžer ima apsolutnu kontrolu 

Kao što smo već prethodno napomenuli, kao menadžer trebate i morate imat uvid u to što vam tim radi, u kojoj je fazi s projektom, ali nikako ne morate zabadati nos u svaki detalj jer ako ste stvorili tim stručnjaka, vjerujte im,  pustite ih, dajte im slobodu stvaranja.  

Tražite dnevne, tjedne ili mjesečne izvještaje o napretku projekta, obiđite tim povremeno. Svakodnevno strogo kontroliranje, što je možda odraz vaše nesigurnosti kao tek postavljenog šefa na projekt za koji odgovarate upravi,  potiče lošu atmosferu i nepovjerenje.  

4. Menadžeri moraju (iz)graditi dobre individualne odnose 

Linda Hill ističe da se menadžeri moraju fokusirati na stvaranje i razvoj tima, a nikako na prijateljstvo. Ako se menadžeri usredotoče na odnos 1 na 1, logično je da će zanemariti temeljne aspekte dobrog rukovođenja timom. Poanta je da se iskoristi timska moć kako bi se poboljšao individualni uspjeh pojedinaca

5. Menadžeri moraju osigurati da poslovanje ide jednostavno 

To je gotovo nemoguća misija jer nam iz dana u dan u ovom hektičkom svijetu dolaze velike i neočekivane promjene. Menadžer se mora truditi da se svi procesi jednostavno odvijaju, ali isto tako mora biti spreman i na neočekivane i neželjene izazove kojih je sve više. Za mlade menadžere to je presing koji crpi i vrijeme i energiju. 

Kako se nositi s izazovima koje suvremeno tržište stavlja pred nas, kako pristupiti mladim zaposlenicima koji pripadaju generacijama koje imaju drugačiji stav o poslu, plaći i radnom mjestu te kako zaploviti u svijet biznisa po prvi puta kao nadređeni, saznajte na edukaciji First Time Manager u LQ-u