Neformalna poslovna druženja – put do novih kontakata i poslovnih ideja

Marina BeščecLeadership, Osobni razvoj, Profesionalni razvoj

Neformalna poslovna druženja sastavni su dio menadžerskog posla. Sklapanje poslova u opuštenoj atmosferi često je uspješnije od dogovaranja u uredskim prostorijama tvrtki. Domjenci, razne proslave, team building, poslovni ručkovi i večere prava su prilika da se družite s poslovnim partnerima, klijentima, ali i sa svojim nadređenima i podređenima. Neformalna poslovna druženja najčešće se zbivaju u vrijeme adventa, Božića ili jubileja radnih organizacija. 

Networking omogućava upoznavanje poslovnih partnera na novoj razini te lakše dolaženje do važnih kontakata, zbog čega se topi distanciranost između sugovornika. Ljudi postaju opušteniji tijekom neformalnih razgovora kao što su minglanje i small talk. 

Kada su menadžeri u pitanju, ne postoji stroga shema radnog vremena tj. osmosatno zadržavanje u uredu. Budući da imaju specifičan posao, ostanak na poslu nakon radnog vremena nije rijetka pojava. Menadžer ne mora biti fizički prisutan u uredu čitavo radno vrijeme jer njegov posao podrazumijeva, među ostalim zadacima, i odlazak na poslovne ručkove i večere.  

Jeste li skloniji formalnom načinu razgovora s klijentima ili preferirate neformalni razgovor u opuštajućem ambijentu, poput restorana? 

Zašto je minglanje dobar način neformalnog druženja?

Minglanje ili mingling vrsta je profesionalnog neformalnog druženja s kolegama ili nepoznatim ljudima iz poslovnog svijeta. Saznajemo više o konkurenciji, uočavamo dobre prilike, prepoznajemo kvalitetne ljude iz svoje branše i dolazimo do željenih kontakata.  

Uz osvježavajući gutljaj i fini zalogaj, početna trema od razgovora s nepoznatima relativno brzo prolazi. Stoga, naša je preporuka – minglajte što više! Nikad ne znate koga ćete upoznati. 

Razlikujemo: 

  • interno minglanje – komunikacija s kolegama iz iste tvrtke 
  • eksterno minglanje – komunikacija s nepoznatim ili manje poznatim poslovnjacima iz branše. 

Eksterno minglanje jedna je od najvažnijih vještina u poslovnom svijetu. Ekstrovert odlično mingla jer je otvoren za svaki vid komunikacije. Kod introverta stvari nisu tako jednostavne. Povučenoj osobi preporučujemo da poradi na ostavljanju dobrog prvog dojma. LQ savjetnici pomažu menadžerima da postanu odlični komunikatori. 

Small talk kao poželjan oblik poslovne komunikacije

Small talk jedan je od oblika poslovne komunikacije i vrlo poželjna društvena vještina. Riječ je o neobaveznom razgovoru koji ne pokriva temu iz poslovnog života. Takav razgovor svrha je sam sebi, a bez njega nastaje neugodna dugotrajna tišina među sugovornicima. Fenomen neformalnog razgovora prvi je znanstveno opisao Bronislaw Malinowski davne 1923. godine, nazvavši ga fatičkom komunikacijom. Već je tada bilo jasno da small talk spada u društvene vještine. Ovaj način neformalnog razgovora poprimio je obilježja poslovnog rituala tijekom team buildinga, proslava, ručkova, konferencija… 

Klaus Schneider bavio se temom small talka u situacijama kada ljudi upoznavaju strance. Pretpostavio je da će takvi razgovori sadržavati velik broj predvidivih segmenata, od čega je prvi uglavnom artikuliran tako da se druga strana lako s njim poistovjeti ili da daje potvrdan odgovor. To znači postavljanje kraćeg uvodnog pitanja ili izražavanje stava s pitanjem na kraju. Drugi segment je odgovor druge strane. 

Dok Herbert Paul Grice zastupa tezu da odgovor ne treba dati više informacija od onog što je zatraženo pitanjem, Schneider smatra da je glavno obilježje small talka sugovornikovo nadovezivanje na temu nekim svojim dodatnim opservacijama čime se komunikacija tj. dijalog produbljuje.

Najveće prednosti small talka

  1. zbližavanje sa sugovornikom 
  1. smanjivanje socijalne distance 

Neformalna poslovna druženja – prijedlog tema za razgovor 

Teme ugrubo dijelimo na: 

  1. izravne – osobne opservacije (npr. pitamo za zdravstveno stanje ili pohvalimo fizički izgled sugovornika) 
  1. neizravne – situacijski kontekst (npr. spomenemo trenutačne aktualnosti u zemlji, Europi i svijetu, komentiramo sportske rezultate, kakvo je ozvučenje u prostoriji, je li glazba preglasna i slično). 
Vrijeme 

Poslovni gurui preporučit će vam izbjegavanje razgovora o vremenu i vremenskoj prognozi jer će se ta tema jako brzo iscrpiti, a iz nje se obično ne razvije kvalitetna diskusija. No, ako ste imalo kreativni, možete potaknuti temu klimatskih promjena u regiji iz koje dolazite te pitati kako se globalno zatopljenje manifestira u kraju iz kojeg dolazi vaš sugovornik. 

Sport 

Sportske teme, osobito među muškim menadžerima, odlično prolaze na domjencima, poslovnim večerama i ručkovima. No, pripazite! Postoje i oni koji nisu ljubitelji sporta. Zato je naša preporuka da prvo provjerite na indirektan način vole li svi sport u grupi u kojoj minglate. Ako ste započeli razgovor s fanatičnim fanom nekog sportskog kluba, a vi gajite simpatije prema konkurentskoj momčadi, probajte što prije promijeniti temu razgovora jer takve diskusije izazivaju nepotrebne tenzije. 

TV program 

Popularne serije, dokumentarni i igrani filmovi također su poželjne teme za razmjenu mišljenja tj. uspostavljanje dobre interakcije. 

Mjesto održavanja 

Komentirajte mjesto na kojem se nalazite, grad u kojem se odvija event, apartman ili hotel u kojem ste odsjeli. Drugima će biti zanimljivo čuti tuđa mišljenja, ali će isto tako vrlo rado podijeliti svoje iskustvo. 

Zabava

Ljudi vole znati kako se drugi zabavljaju i što su njihovi hobiji. Isto tako, vole se pohvaliti i svojim slobodnim aktivnostima, pogotovo ako su u nečemu izuzetno uspješni ili su susreli osobu s kojom dijele afinitet prema istim stvarima. Tu se odmah rađa simpatija prema sugovorniku i razgovor se spontano produbljuje. 

Moda 

Ako primijetite da osoba ima istančan ukus za odijevanje i modne dodatke, potaknite temu mode. Takve osobe vole da ih se pohvali za outfit te primiti upit da nekome udijele koji modni savjet. Kod njih ćete pitanjem o modi zaraditi veliki plus. 

Umjetnost i kultura 

Mnogi ljudi iz poslovnog miljea vole umjetnost, osobito likovnu, te često odlaze u kazalište i kino. Kada primijetite da se načinje tema umjetnosti i kulture, pokažite svoje zavidno znanje i interes za njihove zbirke umjetnina ili poznate izložbe i muzeje koje su posjetili. 

Hrana

S hranom nikada ne možete pogriješiti. Pitajte sugovornika koji bi vam restoran preporučio. Ako imate posla s gurmanom, dobro se raspitajte koja mjesta posjećuje, što najviše voli jesti te ga u jednoj od idućih poslovnih prilika pozovite u njegov omiljeni restoran. 

Posao  

S ovom temom budite oprezni. Ne preporučuje se agresivno nametanje poslovnih tema jer ljudi su se ipak došli malo opustiti. No, nemojte izbjegavati temu posla. Svatko ima što za prokomentirati za svoj posao. Moći ćete saznati jesu li sugovornici zadovoljni na poslu, što cijene kod poslodavca, pa ako vam je netko zanimljiv kao potencijalni zaposlenik, imajte na umu sve što je izrekao kako biste mu mogli dati poslovnu ponudu kojoj neće moći reći ne. 

Putovanja 

Prepoznate li putoholičara, postavljajte mu direktna pitanja o njegovim putovanjima. Vrlo rado će prepričavati svoje zgode i nezgode s putovanja. 

O čemu nije dobro pričati?

Gdje god ima jakih oprečnih osjećaja, mišljenja, stavova, ali i svjetonazora, izbjegavajte te teme. Napomenuli smo kada treba odustati od teme sporta, ali politiku i vjeru treba svakako izbjegavati kao teme za small talk i minglanje. Neugodnosti, napetosti, tenzije, prepirka ili svađa nisu ono po što ljudi dolaze na neformalna poslovna druženja. 

Poslovni ručkovi/večere

Unatoč pridjevu poslovni, sastanci izvan tvrtke u restoranu predstavljaju manje formalan oblik poslovne suradnje od pregovora i dogovora u uredu. A, to znači odličnu priliku za sklapanje novih poznanstava i poslova

Menadžeri radoholičari u poslu su non stop. U slobodno vrijeme razmišljaju o poslu, poslovnim prilikama ili problemima, a ručkove s klijentima ne doživljavaju kao kurtoazan poslovni čin, već priliku za unaprjeđenje poslovanja. Menadžer saznaje uspješne poslovne priče ili se inspirira u druženju s ljudima iz poslovnog miljea. 

Kao organizator, menadžer planira rad i poslovanje, vodi i angažira ljude te kontrolira informacijske, materijalne i ljudske resurse. Potencijalne nove zaposlenike može uočiti bilo gdje družeći se s njima, na temelju čega može procijeniti stupanj naobrazbe, sposobnosti, vještine, karakterne osobine koje su potrebne za neko radno mjesto te sklonost timskom radu.

Neformalna poslovna druženja – u čemu leži tajna uspjeha? 

Odlazak na poslovni ručak ili večeru odlična je prilika da upoznate klijente u nekom drugom svjetlu. Tu se otkrivaju osobni prioriteti i hobiji, a o poslu se razgovara mnogo opuštenije

R. L. Katz smatra kako dobar menadžer treba posjedovati 3 bitne vještine i znanja na svim razinama menadžmenta, a to su: 

  • stručna znanja i vještine – tehnička znanja i vještine 
  • strategija – konceptualna znanja i vještine 
  • socijalne vještine – znanja i vještine u ophođenju s ljudima. 

Uspjeh menadžera ovisi o tome kako razvija i kombinira navedena znanja i vještine. 

Važnost socijalnih vještina za neformalna poslovna druženja

Ne odbijajte pozive na društvena okupljanja jer predstavljaju prava žarišta dobrih poslovnih prilika! Neformalna druženja tijekom poslovnih večera i ručkova, domjenaka ili team building putovanja otkrivaju vam novi svijet poslovnih mogućnosti i priliku da bolje upoznate svoje klijente, potencijalne klijente, ali jednako tako i svoje kolege te podređene zaposlenike. Nakon što ih upoznate, dobit ćete bolji uvid u njihov karakter i moći ćete razumjeti neke njihove postupke i stavove ili eventualne greške na poslu

Najbolji izvor novih kontakata, osim preporuke, predstavljaju upravo neformalna poslovna druženja. 

LQ hintovi za dobro minglanje, opušteni small talk i kvalitetnu diskusiju na poslovnom ručku ili večeri 

Ekstrovertiranost je poželjna osobina u liderstvu, ali ima menadžera koji ne vole neformalne razgovore. Unatoč tome što su svjesni koliku korist pružaju, izbjegavaju ih. Za njih smo pripremili korisne savjete za uspješno minglanje i small talk. 

1.Pripremite se za razgovor 

Da biste se dobro pripremili za event na koji odlazite, istražite tko sve dolazi. Ako vam je za oko zapelo neko zanimljivo ime iz poslovnog svijeta, pripremite relevantna pitanja, osmislite teme za razgovor. Ako niste spontani, uvježbajte kod kuće pred ogledalom neke uvodne, pozdravne rečenice, koje zvuče simpatično i opušteno, kao npr.: 

Bok ljudi, znate li vi što se nalazi u ovom misterioznom koktelu?“ 

„Pozdrav, veseloj skupini! Što mi predlažete od kolača, jeste li probali koji?“ 

2.Budite u tijeku s vijestima 

Neka vam ne bude teško informirati se o novim vijestima. Pokazat ćete svoju ažurnost i shvatit će vas kao vjerodostojnog sugovornika. Upućenim sugovornicima ugled raste. 

3.Interes za druge 

Izbjegavajte pričati sve vrijeme o sebi jer ćete ostaviti dojam egocentrične osobe, a takve su osobe nepoželjne u društvu. Pokažite da vas zanimaju tuđa mišljenja, iskustva, prijedlozi i sugestije, pogotovo kada su relevantne. 

4.Prebacite fokus na sugovornika

Ako ne volite biti u centru pažnje, fokus prebacite na sugovornika postavljajući mu otvorena pitanja, na koja nije moguće odgovoriti kratkim da ili ne. Tako ćete navesti sugovornika da duže odgovara, a na vama je da ga pozorno slušate. Budući da ne volite dominirati, postavljanje dobro smišljenih pitanja bit će sasvim dovoljno da aktivno sudjelujete u razgovoru. 

5.Produbite razgovor

Pomno odabranim pitanjima možete produbiti temu koja vas zanima, pokazati da poznajete tematiku i da vam je stalo do toga što sugovornik govori. 

6.Ubacite anegdotu iz privatnog ili poslovnog života 

Podijelite neku osobnu anegdotu iz života ili poslovnog okruženja vezanu za temu o kojoj razgovarate. Početna suzdržanost s obje strane počet će ubrzo splašnjavati. 

7.Mobitel stišajte i ne koristite na takvim druženjima

Mobitel nam na nepoznatom terenu predstavlja spas pa refleksno posežemo za njime kako bismo odali dojam da se ne dosađujemo, da nismo nervozni i da imamo što raditi. No, naša je preporuka, utišati mobilni telefon jer on će biti nepotrebna distrakcija tijekom upoznavanja novih ljudi. Ako usred razgovora počnete pregledavati poruke, sugovorniku pokazujete da vam je razgovor nezanimljiv ili još gore, dosadan. 

Neformalna poslovna druženja uz LQ savjete postaju ugodno iskustvo

Koliko će se menadžer posvetiti poslu izvan radnog vremena, ovisi o angažiranosti pojedinca. O pristupu poslu ovisi hoće li propustiti uočiti priliku za ugovaranje novih poslova. Kako pristupiti ljudima tijekom neformalnih druženja i kako voditi razgovor, otkrivaju vam naši savjetnici za menadžere. LQ edukacije pravo su mjesto za unaprijediti svoje menadžerske, ali i komunikacijske vještine.