Psihološka procjena zaposlenika

MartinaAssesment, Hogan procjena, Novosti

U današnje vrijeme tražiti, naći i zadržati kvalitetnog zaposlenika ravno je lutriji. Poslodavci se nerijetko neugodno iznenade kada se “idealni kandidat“ na intervjuu za posao u praksi „pretvori“ u neradnika, zabušanta, svadljivca ili konfliktnu osobu. Stoga, ne pouzdajte se samo u svoju osobnu prosudbu, već procjenu povjerite u ruke HR odjelu ili vanjskim suradnicima kojima je psihološka procjena zaposlenika svakodnevni posao. Tim više što vam odabir neadekvatnog djelatnika može izazvati nepotreban i ne baš mali trošak. Bačen novac u vjetar. Naime, tvrtke koje su odabrale pogrešnog kandidata za određeno radno mjesto bilježe gubitak oko 150 % njegove prosječne godišnje plaće.

Psihološka procjena zaposlenika prema Hoganovom testu

Brze, pouzdane i relevantne informacije o vrlinama, vještinama, ali i slabostima kandidata za predviđeno radno mjesto, osiguravaju izvještaji na osnovi provedenih Hogan-testova. Znate li da je 9 milijuna ljudi diljem svijeta prošlo psihološku procjenu zaposlenika prema Hoganovom razvojnom testu?

Već je tri desetljeća dokazano najbolji alat za procjenu osobnosti zaposlenika. Pomaže kompanijama da:

  • smanje troškove
  • povećaju produktivnost zapošljavanjem kvalitetnih zaposlenika
  • evaluiraju liderski potencijal pojedinaca u timu.

Najčešća psihološka procjena zaposlenika na svijetu

Znate li da se Hoganova psihološka procjena zaposlenika koristi u više od 75 % kompanija s popisa Fortune 500? Koliku je popularnost i kredibilitet stekao Hogan-test, govori podatak da je preveden na 47 jezika te da se koristi u više od 50 zemalja svijeta, postavši tako jedna od najčešće korištenih procjena osobnosti na planetu. Koriste ga: kompanije u raznim industrijama, financijske institucije, zdravstvo, IT kompanije te javna uprava.

Ako vam kažemo da su ponajbolji svjetski brendovi, Microsoft, IBM i Procter & Gamble, koristili i još koriste Hoganov test za odabir zaposlenika i razvoj lidera, više nemojte dvojiti trebate li koristiti ovaj test za kvalitetnu selekciju i odabir najboljih zaposlenika. LQ vam pruža tu mogućnost.

U Hrvatskoj je, također, Hoganova psihološka procjena zaposlenika odabir nekih od vodećih kompanija i tvrtki: Njuškalo, Pliva, Atlantic Grupa, HT, VIPnet, Emerson, HBOR, Styria, Husqvarna

To je više nego dovoljan razlog za korištenje ovog alata i u vašoj radnoj organizaciji.

Što je Hogan-test ili psihološka procjena zaposlenika?

Hoganov razvojni test jest psihodijagnostički test za psihološku procjenu zaposlenika.

Hogan Assessment predstavlja skup procjena kojim mjerimo različite aspekte:

  • osobnosti
  • vrijednosti
  • motivacije zaposlenika.

Hoganova se testiranja diferenciraju od drugih psiholoških procjena zaposlenika jer su znanstveno utemeljena te imaju čvrstu teorijsku bazu, a pozitivno su ih ocijenile sljedeće ugledne institucije:

Robert Hogan

Američki psiholog  i sveučilišni profesor dr. Robert Hogan osnovao je tvrtku Hogan Assessment Systems 1987. godine. Upravo je on bio prvi psiholog koji je uspio dokazati povezanost između osobnosti i organizacijske učinkovitosti, a danas je autoritet broj 1 u svijetu za procjenu osobnosti i leadershipa te za organizacijsku učinkovitost. Baveći se dugi niz godina psihodijagnostikom, stvorio je razvojni test.

Kao zanimljiv materijal za proučavanje, poslužile su mu velike svjetske kompanije, čije se poslovanje strmoglavilo nakon dugogodišnjeg uspješnog perioda: Merrill Lynch, Lehman Brothers, Hewlett-Packard, Chrysler, General Motors i drugi. Na temelju proučavanja njihova kontraproduktivnog ponašanja i poslovanja, napisao je niz stručnih i znanstvenih članaka te izradio svoj poznati razvojni test.

Rado se prisjećamo njegova gostovanja u Zagrebu prije osam godina, upravo negdje u ovo doba. Odazvao se na naš poziv održavši fantastično predavanje na temu “Prosuđivanje – suština efikasnog vodstva”, namijenjeno liderima i menadžerima iz Hrvatske i regije, tijekom kojega je prisutnima otkrio zašto je nečiji IQ nevažan kod procjena i donošenja odluka.

Predvidljivost ponašanja ljudi

Dr. Hogan posvetio je najveći dio znanstvene karijere u istraživanju psiholoških značajki lidera i menadžera, no poznat je po velikom twistu ili zaokretu u svom pristupu. Počeo je istraživati slabe strane, kontraproduktivna ponašanja te reputaciju zaposlenika u organizacijama u kojima rade.

Jedna je od najvažnijih Hoganovih pretpostavki dobra predvidljivost ponašanja ljudi. Pritom je istaknuo da to vrijedi kako za njihove prednosti i jake strane tako i za njihove mane i slabe strane.

„Način na koji mjerimo osobnost globalno je ustrajan, kao što su i osobine koje čine lidere uspješnima jednake u cijelom svijetu. Međutim, određena se ponašanja različito percipiraju u različitim kulturama, pa se jako trudimo da kulturalno i lingvistički prilagodimo svoje procjene i izvješća. Vidimo i da kulture imaju neke razlike u vrijednostima. Blisko surađujemo s partnerima na terenu kako bismo osigurali lokalnu relevantnost. Kao što izreka kaže: mislimo globalno, a djelujemo lokalno.“

LQ ima jednaku politiku poslovanja. Bliski smo sa svojim partnerima. Ovisno iz koje sredine dolaze tvrtke za koje provodimo testiranje, kulturalno i lingvistički prilagođavamo svoje procjene i izvješća.

Koje su prednosti Hogan-testa?

Hogan-metoda koristi znanost u procjeni osobnosti. Test i izvještaj pružaju znanja koja pomažu poslodavcima ili menadžerima izgraditi bolju budućnost za zaposlenike i tim, a to onda znači i za  organizaciju.

Dobiveni izvještaji tj. rezultati koriste se u svrhu:

  • zapošljavanja odgovarajućih osoba na određena radna mjesta
  • usmjeravanja zaposlenika u karijeri
  • identifikacije i razvoja talenata i lidera
  • poboljšanja odnosa s klijentima
  • smanjenja fluktuacije djelatnika
  • smanjenja apsentizma i ostalih neželjenih posljedica.

Po čemu je jedinstven Hogan-test?

Ne samo da mjeri nečiju snagu i potencijal te eventualne smetnje, nego nam Hoganov test pomaže predvidjeti kako će se zaposlenik ponašati u različitim situacijama na poslu.

Igra vrlo važnu ulogu pri:

  • odabiru zaposlenika
  • razvoju liderstva
  • planiranju nasljeđivanja neke funkcije zbog odlaska zaposlenika u mirovinu ili ostavke/otkaza.

Ova metoda onemogućuje varanje ispitanika jer vrlo jasno detektiramo situacije u kojima pojedinci na pitanja odgovaraju neiskreno ili su nedosljedni u odgovorima. Hoganov razvojni test pouzdana je metoda jer ono što pokazuje danas, pokazat će i kasnije. Naime, mjeri isključivo ono za što je namijenjen. Još jedna velika prednost jest brzo i vrlo jednostavno testiranje putem online user friendly platforme. Statistička se obrada izvodi gotovo trenutno.

Protokol – psihološka procjena zaposlenika po Hogan-metodi u LQ-u

  1. Poslodavac određuje koje potencijalne zaposlenike odnosno kandidate na natječaju za radno mjesto želi procijeniti.
  2. Test se naručuje online, a potom ga svaki kandidat ispunjava kada mu najviše odgovara, no u ograničenom vremenu od 45 minuta.
  3. Poslodavac dogovara s nama termin interpretacije rezultata izvještaja.
  4. LQ-ovi stručnjaci za procjenu zaposlenika daju preporuku kojeg kandidata zaposliti.

Prema izvješću  Hogan 2007-2008 Business Outcome Highlights Report, praksa je pokazala da kompanije koje koriste Hoganovu procjenu osobnosti zaposlenika bilježe:

  • 16 % manju stopu nesretnih slučajeva
  • 45 % povećanu prodaju
  • 30 % smanjenu fluktuaciju djelatnika.

Kako biste postigli ovako zavidne rezultate, preporučujemo vam da upišete Hogan Assessment certifikacijski trening koji se sastoji od teorijskog i praktičnog dijela, a namijenjen je svima koji se bave ili namjeravaju baviti:

  • ljudskim potencijalima: HR menadžerima, coachevima, HR konzultantima
  • psihologijom organizacija.

3 Hoganova inventara

Hogan Assessment temelji se na trima znanstveno utemeljenim inventarima, usmjerenima na mjerenje različitih aspekata osobnosti. Procjene koriste brojne kompanije u svrhu poboljšanja svog poslovanja i produktivnosti koja leži na leđima zaposlenika.

Detaljno obrađuje i razrađuje 3 Hoganova inventara:

  • HPI = Hogan Personality Inventory – Hoganov inventar osobnosti
  • HDS = Hogan Development Survey –  Hoganov razvojni inventar
  • MVPI = Motives, Values, Preferences Inventory – Inventar motiva, vrijednosti, preferencija.

HPI, HDS i MVPI ukazuju na:

  • snage i razvojna područja zaposlenika
  • potencijalne distrakcijske elemente u međuljudskim odnosima s kolegama.

HPI – Hogan Personality Inventory – psihološka procjena zaposlenika

Provodite li procese organizacijske procjene? Planirate li razvoj menadžera? HPI izvještaji razvijeni su posebno za poslovnu zajednicu. Od velike su pomoći pri identificiranju glavnih faktora koji razlikuju osobnosti i određuju uspjeh u karijeri, obrazovanju, ali i u vezama i životu općenito. Hogan Personality Inventory smatra se najboljim alatom ove vrste u predviđanju performansi menadžera i zaposlenika te njihovih razvojnih potreba.

Hoganov je popis osobnosti ljestvica sastavljena od 7 osobnosti na osnovi kojih se predviđa radni učinak zaposlenika:

  1. PRILAGODBA: samopoštovanje, povjerenje, rad i ponašanje pod pritiskom
  2. AMBICIJA: (samo)inicijativa, kompetitivnost, želja za voditeljskom ulogom
  3. DRUŠTVENOST: potreba za društvenom interakcijom, ekstrovertnost
  4. MEĐUSOBNA OSJEĆAJNOST: sposobnost za održavanje veza, umješnost, opažanje
  5. RAZBORITOST: samodisciplina, odgovornost, pedantnost, temeljitost
  6. ZNATIŽELJA: radoznalost, maštovitost, kreativni potencijal
  7. PRISTUP UČENJU: vrjednovanje obrazovanja, postignuće, orijentacija.

HPI iliti Hoganov inventar osobnosti dizajniran je za odabir kandidata za posao, upravljanje karijerom i planiranje razvoja ljudskih potencijala. Omogućuje nam detaljne informacije o dobroj strani osobnosti, osobinama koje nastaju u socijalnim interakcijama i koje potpomažu sposobnost pojedinca da se slaže s drugima te ostvaruje svoje osobne i poslovne ciljeve. Mnogi ga smatraju najboljim instrumentom ove vrste jer predviđa performanse menadžera i zaposlenika te njihovih razvojnih potreba.

HDS – Hogan Development Survey – psihološka procjena zaposlenika

HDS pomaže u ublažavanju negativnih značajki osobnosti koje onemogućuju: uspjeh u karijeri, uspješne veze ili uspjeh u privatnom životu.

Hoganov razvojni inventar procjenjuje 11 potencijalno kontraproduktivnih ponašanja koja mogu ometati odnose s drugima na poslu, umanjivati produktivnost, ali i ograničavati sveukupni potencijal poslovne karijere:

  1. RAZDRAŽLJIVOST: promjenjivo raspoloženje, emocionalno labilne osobe
  2. SKEPTIČNOST: sumnjičavost, osjetljivost na kritiku, stalno očekivanje izdaje
  3. OPREZNOST: averzija prema riziku, sporo donošenje odluka, otpor prema promjenama
  4. REZERVIRANOST: distanciranost, nekomunikativnost, nedostatak empatije
  5. TVRDOGLAVOST: otvorena kooperativnost na poslu, a privatno tvrdoglavost
  6. AROGANTNOST: bahatost, pretjerana samouvjerenost
  7. MANIPULATIVNOST: korištenje šarma sa svrhom dobivanja onoga što žele, sklonost preuzimanju rizika
  8. TEATRALNOST: traženje pažnje, egocentričnost, živopisnost, ometanje drugih
  9. EKSCENTRIČNOST: kreativnost, razmišljanje i djelovanje na ekscentrične načine
  10. PERFEKCIONIZAM: pedantnost, preciznost, mikro-menadžment, teško im je ugoditi
  11. NESAMOSTALNOST: ne žele se suprotstaviti većini, nerado djeluju protiv stava većine želeći svima udovoljiti.

Znate li da menadžeri i lideri imaju izražene disfunkcionalne tendencije odnosno crte osobnosti koje više ili manje utječu na stil rukovođenja? HDS je vrlo važan instrument jer osvještavanje o postojanju ovih tendencija kod nas ili zaposlenika predstavlja početak kontroliranja vlastitih mana te sprječavanja negativnih posljedica koje one mogu izazvati. Jedini je instrument koji mjeri disfunkcionalne tendencije namijenjen poslovnom svijetu.

MVPI – Motives, Values, Preferences Inventory – psihološka procjena zaposlenika

MVPI omogućuje usklađenost vrijednosti novog zaposlenika s vrijednostima organizacije koja ga zapošljava, pomaže nam u dijagnosticiranju područja kompatibilnosti i sukoba među članovima tima. Identificira:

  • idealne poslove
  • položaje
  • radna okruženja.

Temeljne vrijednosti dio su identiteta svake osobe i oni su naši glavni pokretači.

Ljestvica Inventara motiva, vrijednosti i preferencija sadrži 10 vrijednosti koje karakteriziraju osobu:

  1. PRIZNANJE: reagiranje na pažnju, odobravanje, pohvale
  2. MOĆ: želja za uspjehom, postignućem, statusom, kontrolom
  3. HEDONIZAM: uživanje u zabavi, traženje užitka
  4. ALTRUIZAM: želja za pomoći drugima i doprinosu društvu
  5. AFILIJACIJA: traganje i uživanje u društvenoj interakciji
  6. TRADICIJA: snažna osobna uvjerenja
  7. SIGURNOST: težnja predvidljivosti, redu i strukturi
  8. NOVAC: fokus na profitu, investicijama i poslovnim prilikama
  9. ESTETIKA: fokus na izgledu, osjećaju za lijepo i dizajnu proizvoda
  10. ZNANOST: želja za produbljivanjem znanja, istraživanjem, korištenje nove tehnologije.

Inventar motiva, vrijednosti, preferencija iliti MVPI istražuje motivaciju i osnovne vrijednosti pojedinaca koje se potom dovode u korelaciju s organizacijskom kulturom odnosno s misijom i vizijom organizacije. MVPI predstavlja dobru osnovu za proces stvaranja učinkovitog tima. Predviđa uspješnost na nekoj vrsti posla, zadovoljstvo poslom te očekivani stupanj angažiranosti i posvećenosti zaposlenika.

Procjena osobnosti u poslovnom kontekstu

Hoganov je test alat koji će vam uvelike pomoći u:

  • predviđanju konkretnih ponašanja zaposlenika u svakodnevnim poslovnim situacijama
  • odabiru pravih ljudi pri zapošljavanju
  • rotaciji zaposlenika
  • otkrivanju i razvoju talenata
  • profesionalnom razvoju osoba na upravljačkim pozicijama.

U poslovnom svijetu posve je nevažno što osoba misli o samoj sebi – važno je jedino što drugi misle o njoj i njezinu vođenju“, riječi su dr. Hogana.

Svjestan ove činjenice prionuo je na stvaranje učinkovitog psihodijagnostičkog testa i njegovih kompleksnih instrumenata koji daju informacije o detaljima do kojih ne možemo doći sličnim testovima.

Učinkovitost Hoganovog razvojnog testa očitava se u poboljšanoj kvaliteti odlučivanja u procesu zapošljavanja. To bitno utječe na smanjenje stope odljeva radnog kadra iz radne organizacije, povećanje zadovoljstva klijenata i poslovnih partnera, kvalitetnije pružanje usluge, ali i uspješniju prodaju. Želite li zaposliti izvrstan radni kadar, angažirajte naše HR profesionalce koji koriste Hoganovu psihološku procjenu zaposlenika u selekcijskom postupku.